Mobiliteitshubs en ruimtelijke ontwikkeling

Knooppuntontwikkeling is niet nieuw in Nederland. Ook internationaal gezien is Transit Oriented Development niet een nieuw thema. Inhoudelijk niets meer of minder dan knooppunten van mobiliteit (vaak gerelateerd aan openbaar vervoer), afgestemd op (toekomstige) ruimtelijke ontwikkelingen als wonen, werken en recreëren. Met een integrale aanpak van duurzame gebiedsontwikkeling is mobiliteit (inclusief mobiliteitshubs) een middel om meerdere maatschappelijke doelen te bereiken. Dit is noodzakelijk als je bedenkt dat 60% van de Nederlanders in een stad woont, een aantal dat blijft groeien. De grote steden in Nederland staan erdoor onder druk. Meer woningen, die bereikbaar moeten blijven, in wijken die leefbaar, groen en gezond zijn. Waar wonen, werken en recreëren hand in hand gaan. Leefbaarheids- en bereikbaarheidsproblemen spelen ook In het landelijk gebied, alleen het karakter en schaal zijn anders. Pak ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in samenhang aan.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Uitgelicht
Afbeelding van Dashboard deur tot deur

Dashboard deur tot deur

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Dashboard van CROW rond diverse ov-data. De data geeft het inzicht in geplande reizen, gehaalde aansluitingen, gebruiksgemak, ketenvoorzieningen en first and last mile.

Nieuws

Analyse met Wikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht

Parkeren in gebiedsontwikkeling het Maasterras in Dordrecht kan het beste geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. Dat is de belangrijkste conclusies...

Mobiliteitshubs voor iedereen!

CROW organiseert met het ministerie van IenW op maat en in de regio de bijeenkomst Mobiliteitshubs voor iedereen! De bijeenkomsten...

Een toegankelijke Shared Space is prettig voor iedereen

CROW-KpVV heeft een praktische handreiking uitgebracht waarin goede en minder goede voorbeelden van Shared Spaces zijn beschreven in relatie tot toegankelijkheid.

Je hoeft geen auto meer te bezitten om te rijden. ‘Elke deelauto haalt elf privéauto’s van de straat’

De deelauto was vorig jaar populairder dan ooit. Aanbieders Greenwheels, MyWheels en SnappCar meldden forse groei. Maar winst maken blijkt nog lastig....

Documenten

Afbeelding van Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren, casus Maasterras in Dordrecht

Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren, casus Maasterras in Dordrecht

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Publicatie van CROW KpVV over een analyse met Wikken en Wegen voor parkeren in het Dordtse herontwikkelingsgebied Maasterras. De casus geldt als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikking.