Stations/OV-Knooppunten

OV-knooppunten vormen samen met het netwerk de keten waarover (waarmee of waardoor) reizigers reizen. Ze verbinden onze steden en dorpen met elkaar en het zijn de plekken waar (inter)nationale, regionale en lokale vervoersstromen samenkomen, zowel voor OV, maar ook voor lopen, fiets of deelvervoer.

Daarbij zijn knooppunten de best bereikbare plek in de stad en de regio en daarmee onderdeel van hun fysieke omgeving.

Niet ieder knooppunt is echter hetzelfde. De een ligt in een dorpse omgeving, terwijl de ander midden in het centrum van een grote stad is gesitueerd, en weer een ander ontsluit juist een bedrijventerrein of een specifieke wijk. Deze hiërarchie en diversiteit is waardevol en maakt het mogelijk dat OV-structuren als ruggengraat van een regio kunnen functioner

Knooppunten maken onderdeel uit van het OV-systeem én van hun fysieke omgeving. Daarom dienen knooppunten integraal beschouwd en aangepakt te worden. Alleen dan is een optimaal maatschappelijk effect te bereiken waar zowel het OV als de omgeving van profiteert.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Alle relevante nieuwsartikelen vind je onderstaand. Zoek je informatie over een specifiek thema? Klik dan op de beschikbare thema's in de rechterkolom. Je kunt je waardering voor een artikel laten zien door deze een like te geven of laat een reactie achter in de daarvoor bestemde ruimte.

Zo gaan hubs er uitzien

Een logo bestaande uit een groene druppelvorm met hierop het woord ‘hub’. Zo herken je in de toekomst een HUB waar bijvoorbeeld deelfie...

Provincie Gelderland zet in op 3 soorten hubs

De provincie Gelderland werkt aan een netwerk van hubs. In een animatievideo lopen ze langs de plannen.

Integrale hubs combineren mobiliteit, energie en ruimte

Discussiepaper van CROW-KpVV over integrale hubs. Ze rusten op drie pijlers: mobiliteit, energie en ruimte. In het ontwerptraject zijn de pijlers g...

Laadtegel voor deelfietsen

Aan het draadloos opladen van e-fietsen wordt al een tijdje gewerkt. De TILER-laadtegel wordt nu op verschillende locaties in de praktijk toegepast.

Deelscooters in steden: oplossing voor de beperkte ruimte of veroorzaker van overlast?

Voldoende aanbod van elektrische deelscooters zou ervoor moeten zorgen dat mensen geen privèscooters meer gebruiken en in sommige gevallen z...

Strandgasten kiezen massaal voor de deelscooter: "Beter dan een warme bus of hoge parkeerkosten"

Strandgasten komen massaal met de deelscooter naar de stranden van Zandvoort en Bloemendaal: geen parkeerkosten of warme bus.

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk 5 mobility hubs in grote steden in Nederland verder uitbouwen. De veranderende behoeftes van de klant staan hierbi...

Onderzoek overstappunten stations Alkmaar en Alkmaar Noord

In Alkmaar komen dit jaar als experiment 2 overstappunten bij stations Alkmaar en Alkmaar Noord. In april gaan de gemeente Alkmaar en de provincie...

Rijk, regio en OV-sector presenteren nieuwe agenda voor OV-knooppunten

De kwaliteit en capaciteit van OV-knooppunten vraagt de komende decennia de aandacht. Verbeteringen kunnen deze locaties toekomstbestendig maken en...

Zicht op Actie-agenda OV-knooppunten: een mijlpaal

Op 16 juni jongstleden hebben bestuurders van Rijk, regio en OV-sector de Actie-agenda OV-knooppunten vastgesteld. De Actie-agenda vormt de basis v...