Nieuwsbericht

‘Je moet het zien als goed gereedschap; cruciaal bij ons werk'

Profielfoto van Kennisplatform CROW
19 april 2023 | 3 minuten lezen

Ronald Hartman (52) werkt als verkeerskundige bij de gemeente Veenendaal en grijpt regelmatig naar de boekversie van de ASVV. Niet alleen om feiten te checken (over parkeernormen en de ideale breedte voor een voetpad) maar ook om inspiratie op te doen. Lachend: ‘Er is bij ons nooit discussie óf we de nieuwe ASVV bestellen. Het is vooral de vraag hoevéél exemplaren we willen.

Sinds 1998 is hij in dienst bij de gemeente Veenendaal. Voor die tijd werkte hij bij meerdere gemeenten en adviesbureaus. Hij heeft ruime ervaring opgedaan binnen zijn vakgebied en dat verklaart ook de veelheid aan taken binnen zijn huidige functie. Ronald houdt zich onder meer bezig met de verkeersdoorstroming op de rondwegen in Veenendaal – waarover al jaren discussie bestaat in zijn gemeente. Een mooi dossier, maar ook intensief. ‘Ik ben juist voorstander van discussie, zolang je samen maar goed blijft kijken naar voors en tegens.’ Daarnaast is hij veel bezig met verkeersmodellen en verkeersmanagement. Vraagstukken die een integrale aanpak verlangen, omdat er bijna altijd meerdere belangen meespelen. ‘Als verkeersadviseur moet je kunnen inschatten wat de gevolgen zijn van maatregelen. Bovendien heb je te maken met fysieke omstandigheden. Niet alles past binnen de ruimte. Soms zou je voor een rotonde willen kiezen in plaats van verkeers - lichten, maar dan heb je bijvoorbeeld met oude bomen te maken die een beschermde status genieten.’

Heet hangijzer

De ASVV komt vaak op tafel tijdens gesprekken op de afdeling. ‘Dan zeg ik tegen de teamleider: Dit is de maat die we minimaal nodig hebben.’ Nee, voor de juiste maatvoering kan je niet zonder de ASVV, weet Ronald inmiddels. Maar ook in discussies helpen de richtlijnen. ‘Bijvoorbeeld bij het verdelen van openbaar groen en parkeervakken in een nieuwe woonbuurt. Dat is een heet hangijzer, want auto’s worden steeds breder en huishoudens tellen steeds meer voertuigen. Dus parkeren vraagt extra ruimte, terwijl er ook behoefte is aan groen en speelvoorzieningen. Dan is het prettig als je uit kunt gaan van een richtlijn. Dat je zegt: Kijk maar, hier staat het.’ Over parkeernormen gesproken: Ronald heeft nog een uitgave van de ASVV uit eind jaren tachtig. ‘Toen lag de afmeting voor een parkeervak nog op 1 meter 80. Nu gaan we al ruim over de 2 meter heen… Ik zeg vaak: Er zijn niet te weinig parkeerplekken, maar te veel auto’s.’

Schademeldingen

Richtlijnen vanuit de ASVV kunnen ook kosten voorkomen, vertelt Ronald. Hij geeft opnieuw het voorbeeld van de parkeervakken. ‘Als je de nieuwe normen negeert, dan krijg je vroeg of laat problemen. Mensen melden schades aan bumpers, omdat ze bijvoorbeeld de draai niet kunnen maken. Ik houd dat precies bij en waar we de nieuwe normen toepassen, krijgen we niet of nauwelijks schademeldingen.’ In het geval van lastige keuzes helpt de ASVV ook bij ’t op een rijtje krijgen van voor- en nadelen, vertelt Ronald. ‘In de nieuwere edities van de ASVV wordt met bolletjes aangegeven om welk type aanbeveling het gaat. Soms wordt iets voorgehouden als een optie, een andere keer is het meer dwingend. Maar dat helpt enorm bij het schrijven van een voorstel richting de politiek. Want je kunt in de argumentatie verwijzen naar de ASVV. Ja, je kunt het staven.’ Binnen zijn vakgebied is de ASVV hét handboek, vindt Ronald. ‘Voor een aantal onderdelen moet je er misschien een losse publicatie bij pakken. Je kunt immers niet alles in een bundel opnemen, ergens houdt het op. Zo heb ik ook nog het handboek Verkeerslichtregelingen op mijn bureau liggen; ook al een pakket van 350 pagina’s. Maar de basis vind je in de ASVV. Dat is ook prettig voor planologen; die hoeven niet alle details te weten, maar willen wel in korte tijd een beeld kunnen vormen van wat er mogelijk is.’

Nuchtere kijk

Toen de nieuwe ASVV eind 2021 uitkwam, heeft de gemeente Veenendaal drie exemplaren besteld. Ook het online pakket is in huis, maar het opstarten kost de nodige tijd en dan vindt Ronald een fysiek boek toch prettiger werken. ‘Ik gebruik het online deel alleen als ik het boek niet bij de hand heb.’ Aan die uitgaven zijn uiteraard kosten verbonden, maar daar heeft Ronald een nuchtere kijk op. ‘Het mag ook wat kosten, want je moet het zien als goed gereedschap. Dat is cruciaal bij ons werk.’ Heeft hij nog een suggestie voor toekomstige uitgaven? ‘Misschien iets meer aandacht voor nieuwe vervoersmobiliteiten. Denk aan e-bikes, maar ook de discussie over elektrische steps. Een wethouder stelt ons dan de vraag hoe wij daarmee omgaan als gemeente. Toelaten of juist verbieden? Er is alleen nog weinig ervaring op dat gebied, dus richtlijnen zijn meer dan welkom. Ook voor CROW is dat misschien niet heel snel te realiseren, maar het zou ons wel kunnen helpen.’ En zijn tweede tip: ‘In de online versie kan CROW gemakkelijker informatie updaten. Ik zou het dan handig vinden als er in het voorportaal een soort logboek wordt bijgehouden met de laatste wijzigingen. Breedte parkeervak aangepast, hoogte lantaarnpalen gewijzigd. Dan zie je meteen waar je op moet letten.’

Meer over de ASVV

Voor meer informatie over de ASVV klik hier.