Nieuwsbericht

Terugblik op symposium Mobiliteitshubs voor iedereen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
30 april 2024 | 2 minuten lezen

Het door Universiteit Twente en CROW georganiseerde symposium 'Mobiliteitshubs voor iedereen' vormde op 25 april de afsluiting van SmartHubs, het Europese project dat de Universiteit Twente coördineerde en waarin CROW participeerde.

Dagvoorzitter Eric de Kievit van CROW opent het symposium met een poll. Niet verwonderlijk is dat de overgrote meerderheid van de deelnemers is gekomen om te horen hoe je mobiliteitshubs voor iedereen ontwerpt. Maar de interesse is breder. Zo zijn de deelnemers ook benieuwd naar de samenwerking, betaalbaarheid en exploitatie van hubs.

Plenaire sessie

In de eerste plenaire sessie presenteert Karst Geurs (UT) de onderzoeksresultaten van het SmartHubs-onderzoek. Een belangrijk onderdeel is de integratieladder die in drie dimensies met 12 indicatoren een beeld geeft van de voortgang van hubontwikkeling en de potentie aangeeft voor verbetering. De drie dimensies zijn fysieke integratie, digitale integratie en democratische innovatie. Dit alles is samengevat in het rapport Making mobility hubs smarter, 10 recommendations.

Vervolgens licht Paul Chorus (provincie Noord-Holland) de Handreiking integratie mobiliteitshubs toe. De handreiking beschrijft de toepassing van de Smarthub-integratieladder en welke kwaliteiten kunnen worden toegevoegd. Simon van Hees van Witteveen+Bos sluit de plenaire sessie af met de Hub me-nu aanpak.

Deelsessies

In drie deelsessies komen daarna drie cases aan bod: Hub Roden (multifunctioneel dorpscentrum met oa. een bibliotheekl, gemeenteloket, bank etc. gecombineerd met een busstation), Living Lab Anderlecht in Brussel en de Q-Park Mobility Hub in Den Haag. Na een korte uitleg over de hub, de omgeving en de ontwikkeling is het aan de deelnemers om aan te geven in welke dimensies er nog mogelijkheden liggen om de hub te verbeteren. De tweede helft van de deelsessie gaat over de maatregelen.

Na de deelsessies komt de groep bijeen om de drie cases te vergelijken. Dat levert de volgende inzichten op:

  • Soms is het goed om gewoon te beginnen. De verschillende dimensies van de integratieladder hoeven nog niet allemaal volledig in kaart te zijn gebracht.
  • Het is bij alle fases van de hubontwikkeling van belang om het doel en de gebruiker in het oog te houden. Iedere hub vraagt om maatwerk.
  • Hubs kunnen dienen als middel om verschillende maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Zo draagt het laagdrempelig aanbieden van duurzame vervoermiddelen bij aan het duurzaamheidsvraagstuk.
  • Veel vragen gaan over de financiering en het beheer van hubs. Deze aspecten zijn nog geen onderdeel van de integratieladder en behoeven meer aandacht.

Al met al is het een geslaagde middag. Verschillende handvatten maken hubontwikkeling steeds concreter. Bovendien bieden succesverhalen en geleerde lessen van andere hubs de mogelijkheid van elkaar te leren en zo de kwaliteit van hubs in Nederland naar een hoger niveau te tillen.

Meer informatie