Nieuwsbericht

Combinatie fiets-ov kan maximaal 3,4 procent autoritten vervangen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 mei 2024 | 2 minuten lezen

Maximaal 3,4 procent van de autoritten kan met effectieve beleidsmaatregelen verschuiven naar de combinatie fiets en openbaar vervoer. Dit blijkt uit een data-analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De combinatie van fiets en trein heeft veruit de grootste potentie.

Maatschappelijk gezien is een verschuiving van de auto naar de combinatie fiets en ov wenselijk om doelen op het gebied van bereikbaarheid, klimaat, luchtkwaliteit en gezondheid te bereiken. De notitie Modal shift van auto naar de combinatie fiets-ov van het KiM biedt inzicht in de potentie van deze verschuiving op basis van data uit het Mobiliteitspanel Nederland 2016-2018. De onderzoekers hanteerden negen criteria om hieruit de autoritten te selecteren die in aanmerking komen om te worden vervangen door fiets-ov. De reistijd mag bijvoorbeeld niet meer dan 1,5 keer zo lang zijn als met de auto, er moet een ov-alternatief beschikbaar zijn en de autoreiziger moet gezond genoeg zijn om te kunnen lopen en fietsen.

Modal shift potentie

De maximale modal shift potentie van auto naar fiets-ov is 3,4 procent van de ritten en 7,8 van de afgelegde afstand – de combinatie fiets-ov is aantrekkelijk om de wat langere autoritten van gemiddeld 33-41 kilometer te vervangen. Deze verschuiving zou vrijwel een verdubbeling zijn van het aantal fiets-ov ritten dat nu wordt gemaakt. 

De daadwerkelijke modal shift potentie ligt waarschijnlijk lager, bijvoorbeeld doordat mensen de keuze voor de auto vanzelfsprekend vinden, de reiskosten met het ov te hoog zijn en de groeimogelijkheden voor de combinatie fiets-ov mogelijk begrensd zijn.
Uit de analyse blijkt verder dat de reistijd en de fietsafstand tot stations en halte belangrijke factoren zijn waarmee de verschuiving beïnvloed kan worden. Het verkorten van de reistijd, het bieden van meer comfort waardoor men een langere reistijd accepteert en het faciliteren van e-fietsgebruik kunnen daarom effectieve beleidsmaatregelen zijn om de combinatie fiets-ov te stimuleren.

Fiets en trein

De combinatie fiets en trein heeft veruit de meeste potentie, 80-90 procent van de ritten die voor vervanging in aanmerking komen zou hierheen verschuiven. De combinatie fiets en bus, tram en/of metro heeft minder potentie. Een groot deel van de autoritten die in aanmerking komen voor een verschuiving naar fiets-ov zijn ritten in de ochtend- of avondspits, wanneer het ook druk is in het ov. Naast het stimuleren van de combinatie fiets-ov zou beleid ook het reizen buiten de spits moeten stimuleren.

Beleid

Naast het stimuleren van de combinatie fiets-ov door bijvoorbeeld loopafstanden tussen fietsenstalling en station te verkorten, zou beleid gericht moeten zijn op het behoud van de huidige fiets-ov reizigers en in moeten spelen op momenten waarop mensen eerder geneigd zijn te veranderen, zoals bij een verhuizing of een andere baan. Werkgevers zouden daarnaast een rol kunnen spelen in het stimuleren omdat ruim de helft van het aantal ritten dat voor modal shift in aanmerking komt om woon-werkverkeer gaat.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op fietsberaad.nl