Gemeente, gebruik actuele parkeerkencijfers bij gebiedsontwikkeling
Om te voorkomen dat parkeren in gebiedsontwikkelingen tot problemen leidt, is het raadzaam voor gemeenten om de meest actuele parkeerkencijfers gebruiken. Dat is de kernboodschap van CROW in de publicatie 'Parkeernormen en duurzame gebiedsontwikkeling'.
Veel gemeenten werken nog met verouderde parkeernormen op basis van de CROW-parkeerkencijfers uit 2018 of zelfs uit 2012, in plaats van met de recente kencijfers uit 2024. Hierdoor ontstaan spanningen bij de integrale afweging tussen parkeren, betaalbaarheid, klimaatadaptatie en woningkwaliteit.
Gemeentelijke toetsers hanteren vaak standaardnormen en vermijden maatwerk. De notitie Parkeernormen en duurzame gebiedsontwikkeling biedt handvatten om het parkeerbeleid in de hele beleids- en ontwikkelketen bij te stellen.
Passende parkeernormen
In gebiedsontwikkeling wordt parkeren vaak gezien als een belemmering bij het realiseren van ambities op het gebied van woningbouw, leefkwaliteit en duurzaamheid. Hoge parkeereisen leiden tot hoge kosten en veel ruimtebeslag, wat ten koste gaat van andere beleidsambities. Passende parkeernormen zijn essentieel voor haalbare, betaalbare en toekomstbestendige projecten.
Allereerst vraagt het opstellen van visie en ambitie om een duidelijke keuze over de rol van de auto, met toepassing van STOMP-principes als fundament. Als de gemeenten niet vanaf het begin de juiste keuzes maakt, ontstaat het risico op overloop in bestaande buurten, bezwaarprocedures en maatschappelijke onvrede.
Eerste bottleneck
Parkeren is vaak de eerste bottleneck waar een project op vastloopt, aldus een projectleider. Proactieve invoering van parkeerregulering is een essentiële voorwaarde die goed moet zijn uitgewerkt. Daarnaast is flexibiliteit in de parkeeroplossing belangrijk. Wachten tot de parkeerdruk toeneemt is geen optie. Vervolgens moeten de gebiedsindeling en parkeerkaders juridisch houdbaar worden vastgelegd in wet- en regelgeving.
Vier stappen
De notitie beschrijft vier globale stappen voor gebiedsontwikkeling op basis van CROW-parkeerkencijfers:
- Visie en ambitie: realistische ruimtelijke ambities en STOMP-principes zijn voorwaarden voor maatwerkregelingen met reductiemogelijkheden op parkeren.
- Wet- en regelgeving: vertaling van ambities naar beleidskaders over de gemeentelijke gebiedsindeling, parkeernormen en maatwerkregelingen, loopafstanden, afkoopmogelijkheden en borging van afspraken en bijstelling.
- Gebieds- en projectontwikkeling: omvat stappen van masterplan tot bouwplannen, waarbij de theoretische parkeerbehoefte wordt afgewogen tegen integrale opgaven. Toepassing van de adviezen voorkomt discussie en bezwaar.
- Monitoring, evaluatie en bijstelling: na overdracht aan beheer en exploitatie moet er uitvoerig aandacht zijn voor communicatie, inzet van beheersmaatregelen en monitoring en evaluatie voor eventuele bijstelling.
Download
De notitie Parkeernormen en duurzame gebiedsontwikkeling is het resultaat van een brede verkenning in het veld, met inbreng van ruim 50 professionals uit alle hoeken van het werkveld: gemeenten, provincies, woningcorporaties, projectontwikkelaars en adviesbureaus.
De publicatie is te downloaden op deze pagina.