Mobiliteitshubs landelijk gebied

De bereikbaarheid en leefbaarheid in het landelijk gebied staan onder druk. Een trek naar de steden en steeds minder rendabele exploitatie van openbaar vervoer zorgt ervoor dat een ander mobiliteitssysteem wenselijk is. Daarbij spelen uitdagingen als duurzaamheid, ruimtegebruik en kosten soms ook een rol. Er is een andere aanpak nodig dan in de grote steden, omdat de vraag naar mobiliteit kleiner is en meer samenhangt met sociale voorzieningen.

Op verschillende plekken in Nederland zijn ontwikkelingen in het landelijk gebied gaande om in bereikbaarheid te blijven voorzien door middel van een flexibeler mobiliteitsaanbod. Vooral in de realisatie van (mobiliteits)hubs is zichtbaar hoe verschillende modaliteiten alsook mobiliteit en andere voorzieningen actief samengebracht worden, zodat voor reizigers en bewoners een totaalpakket van benodigdheden ontstaat. Aan de verschillen tussen mobiliteitshubs is te zien dat iedere plek en iedere vraag anders is. Dat is gelijk een grote uitdaging voor beleidsmakers, omdat ‘one size fits all’ niet bestaat en oplossingen op maat nodig zijn.

Als we de knooppunten en mobiliteitshubs in het landelijk gebied grofweg in twee groepen opdelen, zou je die ‘Regionale knooppunten’ en ‘Dorpskernen’ kunnen noemen. Daarbinnen zitten weer verschillende gradaties van grootte. Waar de regionale knooppunten een belangrijke overstapfunctie hebben naar snelbus of trein om bijvoorbeeld naar een stad in de buurt te reizen en een relatief grote stroom reizigers kennen, zijn de dorpskernen een belangrijk voorzieningenpunt voor de directe omgeving dat meer een verblijfsfunctie heeft. Bij een dorpskern wordt daarom vaker de koppeling gemaakt met (al bestaande) sociaaleconomische voorzieningen, zoals horeca, een huisarts of supermarkt, met daarbij een pakketophaalpunt of pinautomaat. Deelmobiliteit of een bushalte is dan een onderdeel in een breder aanbod.

Het juiste aanbod van mobiliteit (groter openbaar vervoer, buurtbus, dorpsauto met vrijwillige chauffeur, deelauto en/of deelfiets) in combinatie met bepaalde sociaaleconomische voorzieningen hangt af van de doelgroep, (mobiliteits)behoeften, locatie, omgeving en al aanwezige voorzieningen. Doe inspiratie op in deze kennisomgeving, werk samen met regiogemeenten, ga in gesprek met bewoners, kijk wat er vanuit de openbaarvervoerwereld mogelijk is. Een bereikbaar en leefbaar landelijk gebied maken we samen!

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Uitgelicht

VN TV: ‘Mobiliteitshub meer dan een plek om over te stappen’

Een succesvolle mobiliteitshub moet meer zijn dan plaats voor een overstap van de ene op de andere modaliteit. Het draait om een goede fysieke, dig...

Nieuws

Terugblik op drie sessies over knooppunten en mobiliteitshubs

In aanloop naar het Nationaal Verkeerskunde Congres (NVC) van 4 november 2021 hield CROW-KpVV een serie van drie werksessies over ‘nieuwe nabijheid...

Lokale fietsondernemers exploiteren e-bike hubs in Zeeland-Vlaanderen

Zo’n 95% van de toeristen komt met de auto naar de kust in Zeeuws-Vlaanderen. E-bike hubs moeten een alternatief bieden. Op locaties in Breskens,...

Kennisnetwerk Parkeren bundelt de krachten en daagt uit

Het Kennisnetwerk Parkeren is op 3 juni 2021 online gegaan tijdens het webinar Parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs. Het online platform is...

Micromobiliteit goede oplossing ruimtegebrek openbare ruimte

Door de plaats die de auto inneemt in de stad staat de openbare ruimte onder druk. Micromobiliteit en het delen van voertuigen kunnen dan goede opl...

Documenten

Kennisportaal OV-knooppunten

Publicatiedatum:
1 december 2021
Uitgever:
Provincie Noord-Holland
Op het kennisportaal OV-knooppunten van provincie Noord-Holland vind je instrumenten en onderzoeken om opgaven rond OV-knooppunten in beeld te brengen en toe te werken naar een optimale...

Verslag drie sessies over knooppunten en mobiliteitshubs

Publicatiedatum:
1 december 2021
Uitgever:
CROW
Verslag van sessie over knooppunten en mobiliteitshubs vanuit diverse perspectieven.

Reis via Hub: Het netwerk in Groningen en Drenthe

Publicatiedatum:
1 december 2021
Uitgever:
Provincie Groningen, Provincie Drenthe, OV-bureau Groningen, Publiek vervoer Groningen en Drenthe
Thema-website rond hubs in Groningen en Drenthe

De hub als link tussen hoofdwegennet en duurzame stedelijke mobiliteit : uitwerking corridorhubs

Publicatiedatum:
1 december 2021
Een type hub is de zogenaamde corridorhub. Deze liggen verder van de stad af, buiten fietsafstand tot de stad. Op deze plekken kunnen reizigers bijvoorbeeld overstappen op de trein of een snelle...
NieuwsAgendaThema'sSoorten hubsDocumentenOver het kennisnetwerk