Print blogartikel
Blog inspiratie
Innovatieve mobiliteitshubs over water
Dit artikel belicht de vooruitstrevende aanpak van mobiliteitshubs in Rotterdam (en Antwerpen), waarbij openbaar vervoer over water een centrale rol speelt.
1 juli 2025 | 1 minuut lezen
Met drie aandeelhouders en extra kapitaalinvesteringen in hybride en elektrische vloten vormt het OV over water-programma van de lijn Rotterdam-Drechtstede een schakel in duurzaam transport. Watertaxi Rotterdam verzorgt al het personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam, met 50 eigen haltes in het vaargebied.
Snel, Comfortabel en Uniek
De reis gaat elke (werk)dag veel sneller en comfortabeler naar bestemmingen dan over de weg. Het vervoersnetwerk is uniek in Europa. Jaarlijks maken 700.000 Rotterdammers en bezoekers uit binnen- en buitenland er gebruik van.
Oorsprong en Doelstellingen van het Programma
Het programma, geïnitieerd vanuit SWAB (Samen Werken Aan Bereikbaarheid) rond 2000, streeft naar naadloze contractovergangen en strategische lijnontwikkelingen. Een lijnvoering over een waterweg vormt daarbinnen een interessante ontwikkeling die veel potentie in zich heeft.
Haltes als Mobiliteitshubs
OV-verbindingen hoeven niet te eindigen bij water. Sterker nog: de halte wordt in dergelijke situaties vanzelf een hub. De halte in Dordrecht bijvoorbeeld fungeert als overstappunt voor de trein en metro. Haltes fungeren als essentiële schakels en entrees, hoewel er geen uniform beleid is en het juridisch eigenaarschap varieert.
Infrastructuur en Samenwerking
Laadinfrastructuur rondom haltes, relevant voor zowel weg- als binnenvaart, wordt in samenwerking met gemeenten ontwikkeld. De halte in Capelle aan den IJssel illustreert een model waarbij bouw, beheer en grond van de gemeente, met betrokkenheid van de provincie, wordt gecombineerd in de concessie.
Voorbeeld van een Multimodale Hub
Prominente hubs, zoals de Erasmus Willemskade in Rotterdam, bieden niet alleen watervervoer, maar ook tram- en metrofaciliteiten. Hubs met OV over water dienen als cruciale overstappunten en worden betrokken bij gebieds- en onderhoudsopgaven. Denk aan toerisme bij Kinderdijk en woningbouw en herontwikkeling in Ridderkerk. De inkomsten, voornamelijk gegenereerd door kaartverkoop (40-50%), worden aangevuld met subsidies van de vervoersautoriteit. Het betreft dus een publiek-private samenwerking.
Watergebonden OV als Multimodale Oplossing
Dit voorbeeld laat zien dat OV-lijnen niet hoeven te eindigen bij een waterweg. Het integreren van een waterbus of watertaxi kan, daar waar een gebiedsontwikkeling aan de orde is, een wezenlijke rol vervullen in het multimodaal reizen. Hubs die hierop zijn ingericht ondersteunen dit.
Meer Informatie
Voor meer informatie kunt u kijken op:
Heb je vragen? Maak gebruik van onze helpdesk!