Nieuwsbericht

Terugblik Nationaal Parkeercongres 2023

Profielfoto van Kennisplatform CROW
23 oktober 2023 | 5 minuten lezen

Het thema ‘Parkeren is een must! Maar hoe dan?’ roept veel vraagtekens op. Hoe faciliteren we elders parkeren? Waar lopen gemeenten en projectontwikkelaars tegenaan? Waar zijn zij van? Aan welke knoppen moeten wij het liefst tegelijk draaien? Welke mindset hebben we van elkaar nodig? Hoe kunnen we burgers en partijen out-of-the-box hierbij betrekken? Hoe overtuigen we met data? Hoe stimuleren wij met prikkels ander gedrag? Hoe verleiden we met klantgerichte dienstverlening om mee te bewegen? Hierover gingen de bijdragen tijdens een uitverkocht Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023.
Hieronder staat per onderdeel een verslag met een link om de presentatie te downloaden.

‘Parkeergedrag geen logische keuze’

door keynote spreker Anders Jansen
‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd. Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Houd er rekening mee dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft 5x input voor in ’t voorhoofd.
Lees meer: www.kennisnetwerkparkeren.nl

Panelgesprek met gemeenten en BAM

met Sarah Senhaji, Finn van Leeuwen, Syb Tjepkema, Kay van der Kraan en Sander Buningh
Sarah Senhaji, beleidsmedewerker Parkeren bij de gemeente Ede
In Ede-stad wonen rond de 75.000 inwoners op een uitgestrekt gebied (7.832 hectare). Het gemiddelde autobezit ligt op ruim 1,1 auto per huishouden. Dat vraagt om een parkeervisie die past bij de huidige en toekomstige tijdsgeest.
Finn van Leeuwen, projectmanager van projecten op het snijvlak van verstedelijking, gebiedsontwikkeling en mobiliteit
Hij heeft ervaring bij verschillende gemeenten en overheden, en werkt momenteel als projectmanager mobiliteit aan de Merwedekanaalzone in Utrecht.
Syb Tjepkema, senior beleidsadviseur mobiliteit bij Gemeente Zwolle
Zwolle ruilt parkeerplaatsen in voor groen om daarmee de gevolgen van de klimaatverandering, zoals hittestress en wateroverlast te verminderen. Er komen mobihubs in combinatie met parkeerregulering, tariefdifferentiatie en het stimuleren van deelmobiliteit.
Kay van der Kraan, adviseur en projectleider bij Empaction
Kay richt zich vooral op het bereikbaar en leefbaar houden van steden. Hij werkt voor de gemeente Delft als senior beleidsadviseur parkeren. Delft heeft ambities op verschillende terreinen die een claim op dezelfde ruimte leggen. Ze moet zorgvuldig en creatief met de ruimte omgaan, om vitaal te blijven.
Sander Buningh, business developer bij BAM Infra en verantwoordelijk voor Programma Mobiliteit
Mobiliteithubs kunnen antwoord geven op de mobiliteitsbehoefte van bewoners, bezoekers, forenzen of incidentele gebruikers en dienen als vertrekpunt, eindpunt of overstappunt van verplaatsingen. Toekomstbestendige straten, wijken en steden vragen om een mobiliteitstransitie. Het meten van de effecten (impact) en het luisteren naar de behoefde van de gebruiker is van essentieel belang voor het succes van een mobiliteitshub.

Actualisatie parkeerkencijfers CROW - een toelichting

Verdiepingssessie 1 door Jeroen Quee, Sweco
Parkeerbeleid is voor gemeenten een sleutelinstrument voor een goede leefbaarheid en bereikbaarheid. Veel gemeenten hanteren de parkeerkencijfers van CROW voor het toetsen van ruimtelijke ontwikkelingen of voor het opstellen van lokaal parkeerbeleid en het bepalen van parkeernormen. CROW is de parkeerkencijfers aan het actualiseren.
Tijdens de sessie is ingegaan op wat de parkeerkencijfers betekenen en de manier waarop te werk wordt gegaan bij het actualiseren van de parkeerkencijfers van CROW. Hoe kan je met de parkeerkencijfers werken om gemeentelijk parkeerbeleid vorm te geven?
Sweco is betrokken bij de actualisatie van de parkeerkencijfers CROW.

Download de presentatie over de actualisatie

Parkeergedrag veranderen, wat kun je daarvoor doen?

Verdiepingssessie 2 door Femke van Geel en Anne Lanting, Behavior Change Academy
Parkeerbeleid kan een zeer effectief middel zijn om mobiliteit en bereikbaarheid te beïnvloeden met als doel: gedragsverandering bij de doelgroep/gebruiker. Om deze gedragsverandering te realiseren is het belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep.
Een kijkje in de wereld van gedragsverandering: hoe komt gedrag tot stand en hoe verander je het? Deelnemers gingen zelf aan de slag met het in kaart brengen van gedrag en hoe hier in de toekomst mee om te gaan, aan de hand van een praktijkcasus.

Download de presentatie over parkeergedrag

Parkeerdata verzamelen met de scanauto

Verdiepingssessie 3 door Erik Bosschaart, waarnemend voor Sjoerd Oostenbrink, Bureau de Groot Volker
Parkeerdruk, parkeermotief, parkeerduur en turnover per parkeervak verzamelen met een veldwerker is uit de tijd. Data wordt steeds belangrijker, maar hoe kunnen we deze beter presenteren zonder de saaie tabellen? Trends over jaren en toekomst in één oogopslag met de Parkeerradar. Met het verzamelen van parkeerdata met een ANPR 3.0-scanauto kan veel meer.

EV Laadvoorzieningen in parkeergarages - Stand van zaken

Verdiepingssessie 4 door Peter Dingemans van werkgroep CLIP, Iwan Fernhout van Interparking en Hans ten Barge van gemeente Arnhem
Vexpan heeft met het ministerie IenW het Convenant Laadinfrastuctuur Parkeergarages (CLIP) afgesloten. Wat is de stand van zaken? Peter Dingemans gaf als voorzitter een update vanuit de CLIP-werkgroep over de ontwikkelingen op het gebied van data, brandveiligheid, mobiliteitshubs in parkeergarages en netcongestie.
Aansluitend presenteerde Iwan Fernhout van Interparking voorbeelden vanuit de markt. Hij gaf aan hoe laadinfrastructuur door hun organisatie wordt aangepakt vanuit de vraagzijde, vanuit het Nederlands perspectief. Hoe verhoudt zich dit tot onze CLIP doelstellingen?

Hans ten Barge van de gemeente Arnhem is ook werkgroeplid van CLIP. Hij gaf een toelichting vanuit de publieke kant. Maken gemeenten in hun parkeergarages wel de juiste keus met betrekking tot oplaadvoorzieningen elektrische voertuigen?

Download de presentatie over CLIP

Digitaal parkeerrecht ipv een fysieke Gehandicapten ParkeerKaart (GPK)

Verdiepingssessie 5 door Peter Tinselboer, Empaction namens SHPV
Bij de verdergaande digitalisering van de parkeerketen ervaren gemeenten en gebruikers van de gehandicaptenparkeerkaart (GPK) nieuwe uitdagingen. Op verzoek van verschillende gemeenten is onderzocht of er een landelijke ‘digitale’ oplossing voor het parkeren met de GPK kan worden ontworpen en geïmplementeerd.

Download de presentatie over digitaal parkeerrecht

Passende parkeerreductie: handelingsperspectief in mobiliteits- en ruimtelijke keuzes

Verdiepingssessie 6 door Barend Jansen van provincie Zuid-Holland en Frank Aalbers van Goudappel
Nederland heeft een grote woon- en verdichtingsopgave. In de te ontwikkelen plannen voor de fysieke leefomgeving zullen overheden mobiliteit op een juiste wijze moeten meewegen. Een provincie of gemeente geeft haar visie op de mobiliteit daarom in een omgevingsvisie en een omgevingsplan. Welke ambities zijn er? Wordt er ingezet op duurzame mobiliteit? Hoe wordt er omgegaan met parkeren en parkeernormen? Het toepassen van ‘passende parkeernormen’ en ‘passende parkeerreducties’ is hierbij essentieel.

Programma Kwaliteitsverbetering Open Parkeerdata 2019-2023

Verdiepingssessie 7 door Caspar de Jonge van het ministerie van IenW en Martin Andriessen en Gert-Jan Kiebert van SHPV
Wat gaat er schuil achter het Programma Kwaliteitsverbetering Open Parkeerdata? Het ministerie van IenW heeft in november 2019 een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het SHPV. Doelstelling van deze samenwerking was een boost te geven aan het vergaren, controleren en publiceren van parkeerdata als Open Data.
Tijdens de afsluiting van het programma is er een gezamenlijke terugblik. Wat is bereikt? Waar staan we nu? Wat zijn de lessons learned? En natuurlijk vooruitkijken, hoe gaan we verder met parkeerdata?

Mobiliteitshubs, hoe start en financier je die?

Verdiepingssessie 8 door Rik Zwikker, SUM-one
Mobiliteitshubs zijn een belangrijke schakel in de transitie van mobiliteit en daarmee het leefbaar houden van steden. Wat werkt wel en ook wat werkt niet?

Download de presentatie over mobiliteitshubs

Elektrisch laden binnen uw gemeente, wat is er belangrijk voor uw gemeente?

Verdiepingssessie 9 door Jeroen van Gestel, HetEnergieBureau
Parkeren is een must. Maar hoe zit het met de laadinfrastructuur? Hoe kun je als gemeente hieraan invulling geven binnen de openbare ruimte? Er zijn verschillende keuzemogelijkheden voor een gemeente.
De twee meest voorkomende scenario’s zijn deelname aan een collectieve concessie en het open-markt-model. Maar er zijn ook initiatieven van gemeenten om een eigen concessie of opdracht uit te schrijven.

Download de presentatie over e-laden

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op nationaalparkeercongres.nl