Nieuwsbericht

Staat van het openbaar vervoer 2022: de reizigers keren weer terug

Profielfoto van Kennisplatform CROW
21 december 2023 | 1 minuut lezen

Na de forse terugval van het openbaar vervoer in 2020 en 2021 door corona, is het ov in 2022 op de weg terug. Dat blijkt uit de Staat van het openbaar vervoer 2022 van CROW-KpVV. Toch blijft het nog rustig met 75% van het aantal reizigers in 2019.

In 2022 laat de frequent reizende forens het nog wat afweten, maar de studenten zijn weer terug in het ov na het openen van de hogescholen en universiteiten. Ook de recreanten laten zich weer zien. Grotere evenementen zoals de Keukenhof trekken volop ov-reizigers. Ondanks de avondsluiting van voorzieningen en lockdown in het begin van het jaar zet de groei verder door.

Ov-aanbod

In 2022 zijn bijna net zoveel dienstregelingkilometers gereden als in 2021. In de Vervoerregio Amsterdam is het ov-aanbod 88% van 2019 terwijl op het regionale spoor in Groningen en Fryslân juist meer is gereden dan in 2019. De regionale trein haalt 97% van de uitgevoerde dienstregelinguren in 2019, de tram slechts 89%. Bus en metro scoren beide rond de 90%.

De totale CO2-uitstoot van de ov-bussen neemt in 2022 af met 12%. Niet alleen stromen er nieuwe batterij-elektrische bussen en waterstofbussen in, ze rijden ook steeds meer kilometers op een dag. De CO2-uitstoot van de regionale dieseltreinen daalt met 9% ten opzichte van 2021. Dit komt vooral door de inzet van biodiesel op de noordelijke spoorlijnen. 

Beschikbaarheidssteun

De Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer (BVOV) die het ministerie van IenW in 2020 instelde, vangt het grootste deel van de weggevallen tariefinkomsten op. De steun beloopt 546 miljoen euro in 2021, ruim 100 miljoen meer dan in 2020. In 2022 is dit bedrag ruim gehalveerd: 270 miljoen. Voor 2023 is er geen BVOV meer beschikbaar. 

Download de Staat van het openbaar vervoer 2022 vanaf deze pagina.