Nieuwsbericht

Mobipolis vindt zijn weg naar gemeentelijke bestuurders

Profielfoto van Kennisplatform CROW
15 januari 2024 | 2 minuten lezen

De serious game Mobipolis vindt steeds meer zijn weg naar partijen die betrokken zijn bij duurzame verstedelijking. Vorige week was CROW nog te gast bij het College van B&W van Veenendaal om het spel te spelen samen met de bestuurders. In april is het spel te zien bij Intertraffic in Amsterdam.

Mobipolis is inmiddels een belangrijke onderdeel bij trainingen en cursussen, en onderwijsinstellingen overwegen het spel op te nemen in verschillende hbo-opleidingen. Mobipolis geeft inzicht in de uitdaging van een stad die zich snel ontwikkelt en tegelijkertijd bereikbaar moet blijven. Daarbij staan samenwerking en een integrale aanpak centraal.

Middelgrote stad

Veenendaal is een middelgrote gemeente dat de komende jaren groeit naar 70.000 inwoners. De werkgelegenheid neemt toe en daarmee ook de behoefte aan meer bedrijventerreinen. Maar net als in vele gemeenten is de ruimte in Veenendaal schaars en moet de gemeente kiezen: welke stad willen we zijn? Want ook het aantal auto’s neemt toe, het aantal woningen en de behoefte aan een leefbare omgeving.

In de serious game Mobipolis gaat het, naast het plezier van het spel, om het leerproces. Het doel is niet zozeer winnen, maar vooral samenwerken en argumenteren. Tijdens het spel geef je argumenten waarom je voor een bepaalde mobiliteitsinterventie kiest. Spelers moeten samen overleggen en leren over hun eigen belangen heen te kijken om tot een goede strategie te komen. Ook in Veenendaal gebeurt dit. Ondanks ieders persoonlijke opdracht zoeken de bestuurders de samenwerking om een aangedragen maatregel te kunnen uitvoeren.  

Congestie en parkeerdruk

Spelers bouwen diverse stedelijke functies om de leefkwaliteit van de stad te verbeteren. Dit brengt de nodige druk op het mobiliteitssysteem met zich mee, wat resulteert in congestie en parkeerdruk. Door verschillende mobiliteitsinterventies kunnen de spelers de mobiliteitsproblemen samen op een duurzame manier oplossen. De serious game maakt hiervoor gebruik van het STOMP-principe en zet in op een modal shift van auto naar actieve en duurzame vormen van mobiliteit.

Het spel Mobipolis maakt onderdeel uit van de digitale gereedschapskist Slimme duurzame verstedelijking en ondersteunt de gewenste integrale aanpak van mobiliteit en woningbouw. Aanknopingspunten zijn het stimuleren van actieve mobiliteit, omgekeerd ontwerpen (STOMP), de inzet van Mobipolis en de menukaart voor mobiliteitstransitie. 

Lees ook