Nieuwsbericht

Versnelling groei elektrische auto’s na 2030 verwacht

Profielfoto van Kennisplatform CROW
22 februari 2024 | 2 minuten lezen

Data-onderzoekers van ElaadNL verwachten tot aan 2030 een beperkte groei van het aantal elektrische auto’s. De groei zet daarna echter flink door, zelfs nog iets sneller dan gedacht. Ze bekijken in hun onderzoek, Elaad Outlook 2023, ook de verwachte benodigde laadinfrastructuur en stroomvraag in Nederland. Het onderzoek is de basis voor het beleid van netbeheerders, gemeenten en provincies.

Snellere groei aantal elektrische auto’s na 2030

In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd.
De onderzoekers van ElaadNL verwachten ten opzichte van de eerdere prognoses een snellere groei van het aantal elektrische auto’s. Het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen en onduidelijkheid rondom het nieuwe beleid in Nederland lijken de groei van elektrische auto’s op korte termijn af te remmen. Europese regels zorgen er echter voor dat we overduidelijk afkoersen op Zero-Emissie-mobiliteit waarin elektrische auto’s dominant zijn. Autofabrikanten komen tussen 2024 en 2027 met ‘betaalbare’ modellen. Daarnaast maakt de daling van de batterijpakketprijzen elektrische auto’s in 2030 kostencompetitief met brandstofmodellen. En waar waterstof in de vorige Outlook nog een rol speelde in het lage scenario, verwachten de onderzoekers nu dat waterstof voor personenauto’s geen rol van betekenis gaat spelen. De markt voor batterij-elektrische auto’s zal daardoor naar verwachting op middellange termijn sneller groeien dan verwacht.

Groei op buurtniveau

Het totale Nederlandse wagenpark van personenauto’s zal elektrificeren, wat leidt tot 10 miljoen batterij-elektrische personenauto’s in 2044. Naar verwachting zijn er dan ongeveer 4,3 miljoen laadpunten nodig. Daarmee hebben elektrische personenauto’s nog meer impact op het energiesysteem. Het inzichtelijk maken van deze opgave is cruciaal. Daarom zit er in deze Outlook een interactieve dashboard waarop alle prognoses op CBS-buurtniveau inzichtelijk zijn.
De adoptie van elektrische auto’s gaat niet overal even snel. In het spreidingsmodel hebben de onderzoekers bepaald waar elektrische auto’s hun standplaats hebben en zullen laden. Daarvoor verdeelden ze het geprognosticeerde aantal elektrische auto’s en laadpunten op landelijk niveau over meer dan 14.000 CBS-buurten in Nederland. Deze verdeling is mede gebaseerd op specifieke buurtkenmerken en de huidige spreiding van nieuwe personenauto’s over de CBS-buurten.

Laadprofielen en impact op het stroomnet

Om de laadvraag op het stroomnet, oftewel de netimpact, van elektrische auto’s te kwantificeren zijn, naast het verwachte aantal auto’s per laadlocatie en het verwachte aantal laadpunten per type, ook laadprofielen nodig. Het laadprofiel geeft aan wat de elektriciteits- en vermogensvraag per specifiek tijdsinterval is, gedurende een jaar. De onderzoekers hebben daarom laadprofielen opgesteld aan de hand van miljoenen laadsessies en prognoses van het toekomstige mobiliteits- en laadgedrag. Door de prognoses en laadprofielen te combineren kan de netimpact van elektrische auto’s op nationaal en lokaal niveau over de tijd heen in kaart gebracht worden.

Stroomnet ontlasten met netbewust laden

Er zijn twee manieren van laden: regulier laden en netbewust laden.
Het regulier laden van auto’s, oftewel direct volladen bij aankomst op de locatie, zorgt voor extra hoge pieken op het elektriciteitsnet. Netbewust laden, een vorm van slim laden, zorgt ervoor dat het laden van elektrische auto’s voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. De pieken die bijvoorbeeld tussen 17:00 – 23:00 ontstaan bij het regulier thuisladen van elektrische auto’s, worden dan significant gereduceerd.
Het belang van en toepassen van ‘netbewust laden’ vanwege de toenemende netcongestie, wordt groter. Reden voor de onderzoekers om een laadprofielengenerator te ontwikkelen waarmee de impact van netbewust laden voor iedereen inzichtelijk wordt gemaakt.
In deze analyse zijn de effecten van pooling en additionele capaciteit niet doorgerekend.