Mobiliteitshubs landelijk gebied

De bereikbaarheid en leefbaarheid in het landelijk gebied staan onder druk. Een trek naar de steden en steeds minder rendabele exploitatie van openbaar vervoer zorgt ervoor dat een ander mobiliteitssysteem wenselijk is. Daarbij spelen uitdagingen als duurzaamheid, ruimtegebruik en kosten soms ook een rol. Er is een andere aanpak nodig dan in de grote steden, omdat de vraag naar mobiliteit kleiner is en meer samenhangt met sociale voorzieningen.

Op verschillende plekken in Nederland zijn ontwikkelingen in het landelijk gebied gaande om in bereikbaarheid te blijven voorzien door middel van een flexibeler mobiliteitsaanbod. Vooral in de realisatie van (mobiliteits)hubs is zichtbaar hoe verschillende modaliteiten alsook mobiliteit en andere voorzieningen actief samengebracht worden, zodat voor reizigers en bewoners een totaalpakket van benodigdheden ontstaat. Aan de verschillen tussen mobiliteitshubs is te zien dat iedere plek en iedere vraag anders is. Dat is gelijk een grote uitdaging voor beleidsmakers, omdat ‘one size fits all’ niet bestaat en oplossingen op maat nodig zijn.

Als we de knooppunten en mobiliteitshubs in het landelijk gebied grofweg in twee groepen opdelen, zou je die ‘Regionale knooppunten’ en ‘Dorpskernen’ kunnen noemen. Daarbinnen zitten weer verschillende gradaties van grootte. Waar de regionale knooppunten een belangrijke overstapfunctie hebben naar snelbus of trein om bijvoorbeeld naar een stad in de buurt te reizen en een relatief grote stroom reizigers kennen, zijn de dorpskernen een belangrijk voorzieningenpunt voor de directe omgeving dat meer een verblijfsfunctie heeft. Bij een dorpskern wordt daarom vaker de koppeling gemaakt met (al bestaande) sociaaleconomische voorzieningen, zoals horeca, een huisarts of supermarkt, met daarbij een pakketophaalpunt of pinautomaat. Deelmobiliteit of een bushalte is dan een onderdeel in een breder aanbod.

Het juiste aanbod van mobiliteit (groter openbaar vervoer, buurtbus, dorpsauto met vrijwillige chauffeur, deelauto en/of deelfiets) in combinatie met bepaalde sociaaleconomische voorzieningen hangt af van de doelgroep, (mobiliteits)behoeften, locatie, omgeving en al aanwezige voorzieningen. Doe inspiratie op in deze kennisomgeving, werk samen met regiogemeenten, ga in gesprek met bewoners, kijk wat er vanuit de openbaarvervoerwereld mogelijk is. Een bereikbaar en leefbaar landelijk gebied maken we samen!

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Alle relevante nieuwsartikelen vind je onderstaand. Zoek je informatie over een specifiek thema? Klik dan op de beschikbare thema's in de rechterkolom. Je kunt je waardering voor een artikel laten zien door deze een like te geven of laat een reactie achter in de daarvoor bestemde ruimte.

Terugblik op drie sessies over knooppunten en mobiliteitshubs

In aanloop naar het Nationaal Verkeerskunde Congres (NVC) van 4 november 2021 hield CROW-KpVV een serie van drie werksessies over ‘nieuwe nabijheid’ in...

Lokale fietsondernemers exploiteren e-bike hubs in Zeeland-Vlaanderen

Zo’n 95% van de toeristen komt met de auto naar de kust in Zeeuws-Vlaanderen. E-bike hubs moeten een alternatief bieden. Op locaties in Breskens, Cadzand-Bad,...

Micromobiliteit goede oplossing ruimtegebrek openbare ruimte

Door de plaats die de auto inneemt in de stad staat de openbare ruimte onder druk. Micromobiliteit en het delen van voertuigen kunnen dan goede oplossingen...

Geslaagd webinar van knooppunten naar mobiliteitshubs

CROW-KpVV organiseerde op 18 en 19 juni een tweedaags webinar over Knooppunten en mobiliteitshubs. Met sprekers die het onderwerp vanuit verschillende...

Van knooppunten naar mobiliteitshubs

“Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als...