Mobiliteitshubs en ruimtelijke ontwikkeling

Knooppuntontwikkeling is niet nieuw in Nederland. Ook internationaal gezien is Transit Oriented Development niet een nieuw thema. Inhoudelijk niets meer of minder dan knooppunten van mobiliteit (vaak gerelateerd aan openbaar vervoer), afgestemd op (toekomstige) ruimtelijke ontwikkelingen als wonen, werken en recreëren. Met een integrale aanpak van duurzame gebiedsontwikkeling is mobiliteit (inclusief mobiliteitshubs) een middel om meerdere maatschappelijke doelen te bereiken. Dit is noodzakelijk als je bedenkt dat 60% van de Nederlanders in een stad woont, een aantal dat blijft groeien. De grote steden in Nederland staan erdoor onder druk. Meer woningen, die bereikbaar moeten blijven, in wijken die leefbaar, groen en gezond zijn. Waar wonen, werken en recreëren hand in hand gaan. Leefbaarheids- en bereikbaarheidsproblemen spelen ook In het landelijk gebied, alleen het karakter en schaal zijn anders. Pak ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in samenhang aan.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Alle relevante nieuwsartikelen vind je onderstaand. Zoek je informatie over een specifiek thema? Klik dan op de beschikbare thema's in de rechterkolom. Je kunt je waardering voor een artikel laten zien door deze een like te geven of laat een reactie achter in de daarvoor bestemde ruimte.

Terugblik Vakbeurs Openbare Ruimte en Mobiliteit

Op 5 en 6 oktober 2022 was CROW aanwezig op de Vakbeurs Openbare Ruimte en Mobiliteit in Utrecht. Een korte terugblik op de goed bezochte kennisses...

Grip krijgen op bereikbaarheid van stad en regio dankzij multimodale netwerkkaders

CROW ontwikkelt cursus Werken met multimodale netwerkkaders . Een unimodale aanpak gericht op enkel het autoverkeer werkt niet meer. Met een multim...

Deelscooters in steden: oplossing voor de beperkte ruimte of veroorzaker van overlast?

Voldoende aanbod van elektrische deelscooters zou ervoor moeten zorgen dat mensen geen privèscooters meer gebruiken en in sommige gevallen z...

Strandgasten kiezen massaal voor de deelscooter: "Beter dan een warme bus of hoge parkeerkosten"

Strandgasten komen massaal met de deelscooter naar de stranden van Zandvoort en Bloemendaal: geen parkeerkosten of warme bus.

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk 5 mobility hubs in grote steden in Nederland verder uitbouwen. De veranderende behoeftes van de klant staan hierbi...

Onderzoek overstappunten stations Alkmaar en Alkmaar Noord

In Alkmaar komen dit jaar als experiment 2 overstappunten bij stations Alkmaar en Alkmaar Noord. In april gaan de gemeente Alkmaar en de provincie...

Nieuwe Smarthubs publicatie maakt impact mobiliteitshubs inzichtelijk

Het Europese SmartHubs project heeft een lijst met ‘key performance indicators (kpi’s)’ opgesteld om de kwaliteit van mobiliteitshubs te meten.Een...

Terugblik op boeiende uitwisseling over hubs als 'game changers' - Internationaal Symposium Inclusieve Hubs

Hubs kunnen fungeren als game changers voor vervoer en als hulpmiddel om de bereikbaarheid te vergroten, maar de implementatie kent vele uitdaginge...

Terugblik op Ruimte voor succes met knooppunten

Hoe kunnen knooppunten succesvol werken als katalysator bij de ruimtelijke ontwikkeling van bedrijvigheid, natuur, recreatie en duurzame woningbouw...

Een verkenning over hubs in bestaande wijken onder de G5

Willen we onze binnensteden aantrekkelijk houden voor wonen en werken, de luchtkwaliteit verbeteren en de ruimte klimaatrobuust inrichten, dan drin...