Mobiliteitshubs landelijk gebied

De bereikbaarheid en leefbaarheid in het landelijk gebied staan onder druk. Een trek naar de steden en steeds minder rendabele exploitatie van openbaar vervoer zorgt ervoor dat een ander mobiliteitssysteem wenselijk is. Daarbij spelen uitdagingen als duurzaamheid, ruimtegebruik en kosten soms ook een rol. Er is een andere aanpak nodig dan in de grote steden, omdat de vraag naar mobiliteit kleiner is en meer samenhangt met sociale voorzieningen.

Op verschillende plekken in Nederland zijn ontwikkelingen in het landelijk gebied gaande om in bereikbaarheid te blijven voorzien door middel van een flexibeler mobiliteitsaanbod. Vooral in de realisatie van (mobiliteits)hubs is zichtbaar hoe verschillende modaliteiten alsook mobiliteit en andere voorzieningen actief samengebracht worden, zodat voor reizigers en bewoners een totaalpakket van benodigdheden ontstaat. Aan de verschillen tussen mobiliteitshubs is te zien dat iedere plek en iedere vraag anders is. Dat is gelijk een grote uitdaging voor beleidsmakers, omdat ‘one size fits all’ niet bestaat en oplossingen op maat nodig zijn.

Als we de knooppunten en mobiliteitshubs in het landelijk gebied grofweg in twee groepen opdelen, zou je die ‘Regionale knooppunten’ en ‘Dorpskernen’ kunnen noemen. Daarbinnen zitten weer verschillende gradaties van grootte. Waar de regionale knooppunten een belangrijke overstapfunctie hebben naar snelbus of trein om bijvoorbeeld naar een stad in de buurt te reizen en een relatief grote stroom reizigers kennen, zijn de dorpskernen een belangrijk voorzieningenpunt voor de directe omgeving dat meer een verblijfsfunctie heeft. Bij een dorpskern wordt daarom vaker de koppeling gemaakt met (al bestaande) sociaaleconomische voorzieningen, zoals horeca, een huisarts of supermarkt, met daarbij een pakketophaalpunt of pinautomaat. Deelmobiliteit of een bushalte is dan een onderdeel in een breder aanbod.

Het juiste aanbod van mobiliteit (groter openbaar vervoer, buurtbus, dorpsauto met vrijwillige chauffeur, deelauto en/of deelfiets) in combinatie met bepaalde sociaaleconomische voorzieningen hangt af van de doelgroep, (mobiliteits)behoeften, locatie, omgeving en al aanwezige voorzieningen. Doe inspiratie op in deze kennisomgeving, werk samen met regiogemeenten, ga in gesprek met bewoners, kijk wat er vanuit de openbaarvervoerwereld mogelijk is. Een bereikbaar en leefbaar landelijk gebied maken we samen!

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset
Afbeelding van Kennisportaal OV-knooppunten

Kennisportaal OV-knooppunten

Publicatiedatum:
Uitgever:
Provincie Noord-Holland
Op het kennisportaal OV-knooppunten van provincie Noord-Holland vind je instrumenten en onderzoeken om opgaven rond OV-knooppunten in beeld te brengen en toe te werken naar een optimale...
Afbeelding van Verslag drie sessies over knooppunten en mobiliteitshubs

Verslag drie sessies over knooppunten en mobiliteitshubs

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Verslag van sessie over knooppunten en mobiliteitshubs vanuit diverse perspectieven.
Afbeelding van Reis via Hub: Het netwerk in Groningen en Drenthe

Reis via Hub: Het netwerk in Groningen en Drenthe

Publicatiedatum:
Uitgever:
Provincie Groningen, Provincie Drenthe, OV-bureau Groningen, Publiek vervoer Groningen en Drenthe
Thema-website rond hubs in Groningen en Drenthe
Afbeelding van De hub als link tussen hoofdwegennet en duurzame stedelijke mobiliteit : uitwerking corridorhubs

De hub als link tussen hoofdwegennet en duurzame stedelijke mobiliteit : uitwerking corridorhubs

Publicatiedatum:
Uitgever:
Rijkswaterstaat
Een type hub is de zogenaamde corridorhub. Deze liggen verder van de stad af, buiten fietsafstand tot de stad. Op deze plekken kunnen reizigers bijvoorbeeld overstappen op de trein of een snelle...
Afbeelding van Deelauto- en deelfietsmobiliteit in Nederland: ontwikkelingen, effecten en potentie

Deelauto- en deelfietsmobiliteit in Nederland: ontwikkelingen, effecten en potentie

Publicatiedatum:
Uitgever:
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Onderzoeksrapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met betrekking tot deelmobiliteit in Nederland.
Afbeelding van Praktijkvoorbeeld Mobility as a Service (MaaS)

Praktijkvoorbeeld Mobility as a Service (MaaS)

Publicatiedatum:
Uitgever:
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
In Nederland experimenteren het Rijk, regionale overheden en marktpartijen volop met MaaS. Met zeven regio’s ontwikkelde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zeven MaaS-pilots.
Afbeelding van Verkenning van het concept mobiliteitshub

Verkenning van het concept mobiliteitshub

Publicatiedatum:
Uitgever:
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Mobiliteitshubs zijn fysieke schakels tussen vervoersmodaliteiten, die naast hun mobiliteitsfunctie ook als concentratiepunt voor ruimtelijke ontwikkeling kunnen dienen. Ze kunnen bijdragen aan...
Afbeelding van Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs

Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Publicatie van CROW-KpVV waarin gekeken wordt hoe parkeren nabij knooppunten en mobiliteitshubs bij kan dragen aan een toekomstig mobiliteitssysteem en een goede leefomgeving
Afbeelding van Mobiliteitshubs landelijk gebied - Op weg naar succes

Mobiliteitshubs landelijk gebied - Op weg naar succes

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Publicatie van CROW-KpVV waarin beschreven wordt hoe mobiliteitshubs op verschillende manieren bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid in het landelijk gebied.
Afbeelding van Kennismodule Parkeren

Kennismodule Parkeren

Publicatiedatum:
Uitgever:
CROW
Betaalde kennismodule van CROW over parkeren