Nieuwsbericht

Een verkenning over hubs in bestaande wijken onder de G5

Profielfoto van Kennisplatform CROW
4 mei 2022 | 1 minuut lezen

Willen we onze binnensteden aantrekkelijk houden voor wonen en werken, de luchtkwaliteit verbeteren en de ruimte klimaatrobuust inrichten, dan dringt een andere kijk op bereikbaarheid zich op. Deelmobiliteit en hubs zijn een cruciale sleutel om op grote schaal openbare ruimte vrij te spelen, zo blijkt uit ons onderzoek voor de vijf grote steden van Nederland.

Hubs zijn vandaag niet meer weg te denken uit de mobiliteitswereld. Overheden en professionals zijn druk in de weer om het concept tot uitvoering te brengen en de slaagvoorwaarden ervan te onderzoeken. In nieuwe gebiedsontwikkelingen zetten gemeenten vol vertrouwen in op het clusteren van mobiliteit in hubs. Tegelijkertijd is er weifeling over de haalbaarheid ervan in de bestaande stad.

SUM-one, PosadMaxwan, APPM en Vereniging Deltametropool hebben voor de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht (de ‘G5’) verkend hoe hubs kunnen landen in bestaande wijken. In welke vorm kunnen zij in de reisbehoeften van de stedeling voorzien? En welke kansen biedt dat voor de hectaren openbaar domein die vandaag aan geparkeerde priveĢauto’s zijn vergeven?

Wil je meer lezen over het onderzoek en de resultaten?  Lees verder op de website van de Vereniging Deltametropool